All posts by Linda

Onsdag

Nu så har snart halva veckan redan hunnit passera.
Det är skönt att veckan har gått så fort för i helgen hoppas jag på att allt som är tänkt att styra och ställas med ska bli gjort. Det brukar dessvärre sluta med att man inte hinner med allt eftersom man planerar med att man ska hinna med alldeles för mycket.

Idag när jag kom till dagis efter jobbet och skulle hämta Adina så hade hon varit lite bråkig vid lunchen och sedan hade hon vägrat att vila middag.
Så jag förstod att hon skulle vara lite gnällig nu under eftermiddagen men det var inte så farligt ändå för vi var i stort sett bara hemma och vände innan vi skulle åka iväg igen.
Idag var det dags för första munhälsosamtalet hon tandläkaren.
Det är tydligen någon undersökning om barns munhälsa och vi blev tillfrågade om vi ville medverka.
Varför inte tänkte jag och Adina skötte sig bra och lekte med en docka medans tandläkaren och jag pratade. Vi fick också med oss tandborstar, tandkräm och några broschyrer.
Det slutade även med att jag bokade in en tid för undersökning.
Det är inte en dag för sent med tanke på att det snart är sex år sedan jag var på en undersökning sist.
Men när jag väl skulle skriva upp tiden i kalendern så märke jag att tiden måste avbokas och flyttas fram eftersom jag ska på föreläsning och slutar senare den dagen.

Adina var riktigt trött nu ikväll och somnade under tiden som jag sjöng för henne.
Nu får vi hoppas att hon sover hela natten med och inte vaknar av några mardrömmar inatt som hon gör ganska ofta om nätterna nu för tiden. Jag kom även att tänka på att det kanske är växtvärk.

Nu blir det soffläge för oss en stund innan vi också ska sova.
Fortsatt trevlig kväll!

/L

image
Buster på promenad.

Onsdag

Idag är det redan onsdag och det var även min tur att skriva idag tyckte Daniel.
Det har sett ut som de flesta vardagar idag,
Adina var på bra humör när hon vaknade imorse och gick runt och tände alla lampor innan vi satte oss för att äta frukost.
sen var det att klä på sig och göra oss redo för att gå morgonpromenad med Buster för att sedan åka till dagis och jobb.

Idag så hade det gått bättre att få Adina att somna på dagis.
Igår så lyckades hon tappa nappen i bilen och vi letade och letade utan att hitta den.
Sen så har man ju inte så gott om tid på morgon så nappen fick vara kvar.
Som tur var kom Eva med Leon och hon hade en extra napp att lägga på Adinas hylla.
Men när det väl var sovdags efter lunchen så hade hon vägrat den nappen och inte somnat förens vid ett tiden.
Och nu ikväll så låg hon tyst och hade somnat i sin säng, trodde vi ja.
Daniel tittade in och ser att hon klätt av sig naken, slitet av alla lakan och gosedjur över hela golvet.
Lilla busen hittar bara på massa hyss så att hon inte ska somna.
Hoppas att denna trots vänder snart!

Nu återstår en liten slapparstund i soffan innan det även blir läggdags för vår del.

/L

image
Daniel råkar alltid ut för vägarbeten verkar det som.

image
Idag blev det fläskfilé i ugnen.

Lördag

Idag när vi vaknade på morgonen så var det full fart på Adina. Hon skulle minsann inte ligga i sängen och kramas utan ville upp direkt och busa. Efter att vi fått i oss frukost och borstat tänderna så ville Adina ut på morgonpromenad med buster (eftersom vi går med honom varje morgon) men idag behövde han inte gå så långt eller länge för han skulle med till skogen på en ordentlig långpromenad bara en stund senare. Men Daniel och Adina gick en liten sväng med honom ändå.
Sen så var vi och handlade lite innan vi åkte ut till gammelmormor för vi hade lovat att hjälpa henne med lite trädgårdsarbete. Det gick väldigt snabbt och smidigt och även Adina hjälpte till med att plocka i skottkärran och kratta. Sen blev hon så trött och gnällig så det var bara att sätta henne i  bilen och åka hemåt. Det tog inte många minuter innan ögonen slocknade. Väl hemma så passade jag på att gå bort och klippa Sally medan adina vilade middag. Sen så ringer Daniel och säger att jag ska gå bort till en granne några hus bort för att hämta en hel hink med björnbär. Hon hade så mycket på sin kolonilott så när jag kom hem viftad jag ihop en björnbärspaj och slängde in i ugnen.
Sen nu ikväll har vi tittat på travet som alltid men det gick även det som vanligt, inget vidare.

Adina somnade gott ikväll och förhoppningsvis vi också om en stund.
Forstatt trevlig helg!

/L

Torsdag

Idag började morgonen bra och det gick bra att lämna Adina på dagis, hon följde med till fönstret som vanligt och vinkade hejdå.
Men sen på jobbet så började det med att det var många olika rätter idag för två rätter skulle tillagas och skickas iväg till förskolor och skolor medans två andra rätter skulle göras och serveras i matsalen.
Det blev en kamp mot klockan och som om det inte vore nog så var det två stycken ifrån Santa Maria som skulle sätta upp en stor wookpanna i matsalen och servera eleverna där.
Det var full fart idag och som tur var slutade jag redan vid klockan tolv eftersom att vi hade vårt första besök hos barnmorskan idag.
Det var precis så vi kom i tid dit, idag så pratade vi bara en kort stund med henne och fick en himla massa olika broschyrer. Sen så åkte Daniel tillbaka till jobbet och jag fick träffa en tandhygienist som förklarade om barns munhälsa och hur man ska förebygga karies hos de små. Så nu är vi utvalda (tillsammans med andra) att gå på några tillfällen och prata hos tandläkaren om munhälsa. Det var någon undersökning som de skulle göra borta hos tandläkaren här hemma i området så det kan vara spännande att lyssna på.

Sen nu i eftermiddag så har vi inte gjort så mycket, lekt med Adina, lagat middag och de vanliga vardagsrutinerna.
Imorgon är det äntligen fredag, det ska bli så skönt med helg och lite ledigt.
Eller så mycket ledigt blir det nog inte ändå med tanke på att vi lovat gammelmormor att hjälpa lite i hennes trädgård och sedan är det ju allt här hemma att styra och ställa med.

Fortsatt trevlig kväll!

/L

image

Tisdag

Idag när jag hämtade Adina på dagis så fick jag höra att hon inte riktigt hade varit på sitt bästa humör idag.
Hon hade kastat ut alla stora legobitar på golvet och fröknarna hade sagt till henne att städa upp vilket hon gjorde med hjälp av de andra barnen. Sen när det var ihopplockat så vänder hon upp och ner på lådan igen. Den här gången hade hon fått städa upp det själv.
Sen under lunchen så var hon riktigt busig igen, då hade hon tittat på en fröken som hade sagt till henne att inte kasta ner tallriken, men vad tror ni att hon gör då om inte kasta ner tallriken ialla fall. Jag säger då det. Det är en riktig trots som hon kommit in i nu, hon testar gränser.

När vi kom hem så parkerade vi bilen och tog vagnen för att handla lite på Netto innan Daniel kom hem så vi kunde åka ut till mormor och hämta hennes bil som vi ska låna ett tag nu.
Vi måste ha två bilar nu eftersom det blir lite svårt att hinna med tidsmässigt om mornarna annars.

Till middag ikväll åt vi baconmarinerad kycklingfilé med rostade rotfrukter och olika såser.
Och som tur var åt Adina fint utan att något hamnade på golvet.
Nu är hon i säng och somnar förhoppningsvis snart så även vi får gå och lägga oss om en stund.

/L

image
Räserbilen.

image
Idag blev det baconinlindad kyckling, klyftpotatis och lite olika såser.