All posts by Linda

Onsdag

Idag så har jag och Adina varit hemma.
Jag hade sett fram emot sovmorgon idag eftersom det här är den enda dagen på hela veckan som jag är ledig men självklart inte.
Adina vaknade strax innan halv fem imorse och var pigg och redo för nya bus.
Jag var inte lika morgonpigg som lilla fröken utan hade hoppas på lite mys och kramkalas innan det var dags för frukost. Men Adina bara kastade sina leksaker på mig och drog bort sin filt som jag inte fick låna. Så det var bara att stiga upp och börja dagen.
Fördelen med att vakna tidigt är ju att man får så mycket gjort.
Vi började dagen med frukost och efter det en långpromenad med Buster.
När vi kom in så satte vi fart med att städa, tvätta och bädda rent i våra sängar.
Men Adina tröttnade ganska fort med att hjälpa mig som hon började med att hitta på en del hyss istället.
Hon drog iväg alla sängkläder ur tvättkorgen för att själv hoppa i den, hon klättrade upp på katternas klätterträd ett antal gånger, hon släpade iväg köksstolen till diskbänken för att ta tag i mitt vattenglas som hon istället häller ut över hela diskbänken.
Jag kan ju säga att förmiddagen inte bjöd på någon lugn stund alls.
Sen så skulle vi gå iväg med Eva bort till centrum för att handla men jag ville bara vänta på att tvättmaskinen skulle bli klar innan vi gick så jag kunde hänga upp tvätten och starta en omgång till. Efter en stund funderar jag på vad tyst maskinen blev och det var ju inte så konstigt för lilla fröken hade självklart varit framme och tryckt på knapparna och lyckats pausa tvättprogrammet. Det var bara att trycka igång maskinen igen och vänta en stund till innan vi kunde gå iväg.
Och om ni tror att hon lugnade ner sig sen så tror ni fel.
Efter att vi varit iväg och handlat och jag sprungit upp med sakerna och hämtat Buster så följde vi med Eva hem en stund för jag har lovat henne ett tag nu att jag ska hjälpa henne med att klippa hennes hår. Först så var Adina lugn men sen så skulle hon leka och vända upp och ner på alla Leons leksaker. Efter att vi var klara och kom hem så var hon så trött efter att hållt igång hela förmiddagen så det tog knappt fem minuter innan hon somnade gott.

Det ska bli riktig skönt att hon ska till dagis i morgon. Jösses vilken energi de små liven har.
Ha en trevlig eftermiddag/kväll!

/L

image
Adina har somnat i soffan.

Tisdag

Idag så var det andra dagen på min nya skola som jag kommer jobba på under hela sommaren.
Det gick riktigt bra och jag har lagat mat både igår och idag.
Det känns skönt att jag redan första dagen blev betrodd med att stå vid grytorna. 🙂
Men oj så mycket mat som skickas iväg. Det är lite mer än vad jag är van vid eftersom det både är lunch till dagis och omsorg sen så är det matkorgar och även efterrätter som ska göras.
Men jag kände direkt att här kommer jag trivas så jag har inget emot att vara på samma ställe hela sommaren.

I morgon är jag och Adina lediga. Sen så jobbar jag torsdag till söndag.
Det blir hela midsommarhelgen så Adina och Daniel får fira midsommar själva innan jag kommer hem på eftermiddagen.

Nu återstår lite soffmys innan det snart är dags för kvällspromenad med Buster och sen en dusch innan man slutligen får gå och lägga sig.

/L

image
Dags för gnällspiken att käka välling och sen sova.

Söndag

Igår eftermiddag så åkte jag, mamma och mormor iväg till en tjej strax utanför Norrköping för att delta i en bhskola. Det var riktigt roligt och även lite lärorikt.
Sen efter det fick vi prova på massa olika bhar och vi alla hittade något som passade tillslut 🙂
Det var kul att få komma iväg lite utan Adina eftersom det inte händer alltför ofta.
Adina och Daniel var hemma och busade istället och de hade varit ute och lekt i det fina vädret.
Och så var det även mormors födelsedag så hon tyckte det var roligt att åka iväg och göra något annorlunda.

Idag på morgonen så vaknade jag av att jag hör att det är massa barn ute och leker på gården.
Jag tänkte att varför är de vakna så tidigt idag?
Men när jag tittade till på klockan så var det inte så tidigt, klockan var ju redan kvart över tio.
Så jag hoppar genast upp och går och tittar in i Adinas rum, hon var vaken och satt och lekte snällt i sin säng.
Jag blev mest förvånad över att hon sov så länge eftersom hon aldrig har sovit såhär länge.
Det var iför sig skönt att få sova ut men oj så stressigt det blev.
Det var bara att starta kaffebryggaren och göra iordning frukost som Adina fick äta i vagnen för stackars Buster måste ha varit riktigt kissnödig. (Det är lite konstigt att Buster inte hade väckt oss heller.) Men det var ingen nöd på lilla Buster för han gick runt och nosade och var precis lika långsam som alltid.
Sen så stannade vi kvar ute och lekte en stund och sedan gick vi med Pia och Amelia till Mc donalds för att köpa lunch. Eftersom att det var så soligt och varmt idag så bestämde vi oss för att sitta ute på en filt istället för inomhus.
De mumsade glatt i sig maten och sedan gick vi hem igen.
Eftersom att Adina vaknade så sent idag så blev det ingen middagslur för henne idag så hon somnade ganska snabbt ikväll. Nu får vi bara hoppas att hon sover hela natten med och inte vaknar om ett par timmar.
I morgon är det dagis och jobb igen. Jag är lite spänd på hur det kommer att vara på nya stället men ser fram emot lite miljöombyte igen.
Hoppas att ni alla har haft en varm och trevlig helg!

/L

image

Torsdag

Idag så skulle det egentligen ha varit min sista arbetsdag på den skolan som jag är på nu men i förmiddags så fick jag besked om att jag även får jobba i morgon med så det blir ingen ledig dag.
Så skönt eftersom jag var hemma med Adina två dagar förra veckan.
Så i morgon blir sista dagen (förhoppningsvis får jag jobba där i höst igen)
sen så börjar jag på en ny skola på Måndag. Det ska bli spännande att se hur det blir där men jag tror att det kommer bli bra. Hon som är kökschef där har jag jobbat ihop med tidigare och hon är en härlig liten tant.

Idag på jobbet så var det ju skolavslutning för eleverna och efter att lärarna och rektorn kommit tillbaka till skolan så blev vi ifrån köket bjudna på smörgåstårta tillsammans med alla i lärarrummet. Så idag blev det en god lunch. 🙂

När jag hämtade Adina i eftermiddags så såg jag att hon hade något lila på armen.
Det såg ut som ett stort blåmärke på avstånd.
Men då berättade en fröken att hon minsann hade målat lite på sig själv också och inte bara på pappret. Hon är ju så snabb, ena stunden sitter hon och målar fint och i nästa på sig själv eller golvet.
Men men alla barn är inte perfekta, haha.

Nu blir det snart dags för kvällspromenad med Buster och sedan ska det bli så skönt med en dusch och sova.
Jag hoppas att det blir mer sömn i natt för min del då denna natten var hopplös.
Jag vaknade till vid halv tre och fick en rejäl hostattack och kunde inte somna om utan låg och vred och vände innan klockan tillslut ringde och det var dags att stiga upp halv fem.

/L

image

image

Måndag

Idag så var det dags för vardagsrutinerna igen.
Men Adina var riktigt trött i morse så jag fick väcka henne vid femtiden så vi kunde äta frukost och göra oss iordning för dagis och jobb.
Det har varit full fart i helgen och igår så var vi ute och lekte rätt mycket så hennes energi var nog på botten och det krävdes mycket sömn för att ladda om batterierna.

När jag hämtade Adina i eftermiddags så hade hon ritat en teckning till oss.
Det var några färgglada streck.
Och när vi kom hem så frågade jag Adina om hon ville måla i sin målarbok medans jag skulle börja med middagen.
Hon började snällt att måla i boken som man ska göra men nästa gång jag tittar åt hennes håll så har hon satt sig under köksbordet och börjat rita på bordsbenet och på golvet.
Då fick hon minsann veta att man inte får rita där och fick sedan börja torka och städa upp efter sig.
Efter att hon städat efter sig så dröjde det inte lång tid innan hon var på golvet igen och ritade så då åkte kritorna bort.

/L

image
Adina torkar av händerna.

image
Adina städar bort kritstreck ifrån matbordet.

image
Och så städar hon även bort kritstrecken ifrån golvet.